Η βιογραφία του σφαγέα και ένας ήρωας που δεν έχει ακόμα τιμηθεί!


Το ένθετο που δημιούργησε φωνές για την κυκλοφορία του και η μετά θάνατον δικαίωση ενός δημοσιογράφου



Και μόνο η προωθητική ενέργεια μίας τέτοιας έκδοσης ήταν αρκετή για να ξεσηκώσει αντιδράσεις. «Αυτή την Κυριακή η απόλυτη βιογραφία «Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ - Ο 'Πατέρας των Τούρκων» του Ryan Gingeras είναι στο ΘΕΜΑ», ανέφερε η διαφήμιση για το ένθετο που κυκλοφόρησε με το φύλλο της 9ης Φεβρουαρίου 2020.

Επρόκειτο για μία βιογραφία του σφαγέα των Ελλήνων και χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής, όπως την καταθέτει ο συγγραφέας, ο οποίος αποτυπώνει το αδίστακτο του χαρακτήρα του Τούρκου πολιτικού ηγέτη. Η αναφορά στον τίτλο «Ατατούρκ» από ελληνικό Μέσο και το γεγονός ότι κυκλοφόρησε βιβλίο για έναν άνθρωπο με πολύ άσχημη απήχηση στο θυμικό των απογόνων των προσφύγων του 1923 αναζωπύρωσε τραγικές μνήμες, που κρατούν από την Μικρασιατική Καταστροφή και ίσως ακόμα πιο βαθιά, από την Άλωση της Πόλης.

Οι αντιδράσεις προκλήθηκαν κυρίως από μέλη του ποντιακού χώρου, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος, δυνατότερος και πιο οργανωμένος λαϊκός συντελεστής παραγωγής πολιτισμού στην Ελλάδα μετά την ανταλλαγή πληθυσμών! Αυτή η πραγματικότητα έχει μία λογική εξήγηση, η οποία ανάγεται από την εποχή που οι Μαυροθαλασσίτες Έλληνες ζούσαν ακόμα στην πατρίδα τους και δεν θα αναλύσουμε στο παρόν κείμενο.

Αναφορά δε, για την προσφορά της εφημερίδας έκανε και το τουρκικό κρατικό κανάλι TRT, το οποίο διαθέτει ιστοσελίδα, η οποία φιλοξενεί ειδήσεις με τουρκικό ενδιαφέρον στην ελληνική γλώσσα.

Είναι ξεκάθαρο, ότι η διάθεση του βιβλίου του Ryan Gingeras αποτελεί μία προωθητική ενέργεια με σκοπό την αύξηση των φύλλων πωλήσεων του «Πρώτου Θέματος», το οποίο έτσι και αλλιώς απολαμβάνει ηγετικό ρόλο στην κυκλοφορία των κυριακάτικων εφημερίδων. Σκοπός της κάθε εφημερίδας, εν έτει 2020 (το τονίζω) είναι η επιβίωση και το κέρδος. Γι' αυτό και κυκλοφορούν cd's, περιοδικά, βιβλία προκειμένου να γίνουν ελκυστικότερες στον αναγνώστη, μιας και οι συνδρομές πλέον έχουν... πεθάνει. Δεν είναι η δημιουργία εθνικής συνείδησης και γαλούχησης των ελληνικών ιδανικών.

Γιατί ο έντυπος Τύπος βιώνει βαθιά κρίση και παλεύει με το διαδίκτυο, για να κρατηθεί ζωντανός. Όπως αναφέρει ο Bernard Poulet, «το τέλος των εφημερίδων είχε αναγγελθεί από τη δεκαετία του '90, τότε που είχε αναγγελθεί και το τέλος των βιβλίων, καθώς και όλου του έντυπου πολιτισμού (Το τέλος των εφημερίδων και το μέλλον της ενημέρωσης, Πόλις, 2009)».

Και πάλι όμως εφημερίδες όπως το «Πρώτο Θέμα» μπορούν να προβάλλουν το αντεπιχείρημα, ότι έχουν κυκλοφορήσει ένθετα της ελληνικής ιστορίας. Για παράδειγμα τον Μάιο του 2019, χρονιά που κορυφώθηκαν οι εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από την απόβαση του ιδρυτή του τουρκικού κράτους το 1919 στη Σαμψούντα, η οποία σηματοδότησε την έναρξη της δεύτερης και πιο αιματηρής φάσης της Γενοκτονίας των Ποντίων, η ίδια εφημερίδα κυκλοφόρησε βιβλίο για τον ήρωα, εθνομάρτυρα του Πόντου, Νίκου Καπετανίδη.


«Το Πρώτο Θέμα τιμά την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου και προσφέρει στους αναγνώστες του το συγκλονιστικό χρονικό “Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, 100 χρόνια μετά (παραγωγή: εκδόσεις Ινφογνώμων), μέσα από τα άρθρα της εφημερίδας Εποχή του ηρωικού δημοσιογράφου του Πόντου Νίκου Καπετανίδη», ανάφερε η σχετική προωθητική ενέργεια.

Θα αναρωτηθείτε τώρα, «εσύ τί κάνεις; Υπερασπίζεσαι το “Πρώτο Θέμα” και την κίνησή του;». Φυσικά και όχι. Εξάλλου αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που κυκλοφορεί στον ελληνικό Τύπο βιογραφία του Μουσταφά Κεμάλ, η προσωπικότητα του οποίου έχει αρχίσει να αμφισβητείται και στην Τουρκία.

Τον Νοέμβριο του 2008 είχε προκαλέσει σάλο στην Τουρκία η ταινία «Μουσταφά» με θέμα την ιδιωτική ζωή του ιδρυτή του σύγχρονου τουρκικού κράτος. Την υπέγραφε ο σκηνοθέτης Καν Ντουντάρ, από τους κορυφαίους δημιουργούς ντοκυμαντέρ στην Τουρκία, με ένα άψογο ως τώρα παρελθόν σε ό,τι αφορά τον σεβασμό του κοσμικού χαρακτήρα του κράτους. Η ταινία του ήταν η πρώτη που επικεντρωνόταν στην ιδιωτική ζωή του. «Ο εδώ παρουσιάζεται σαν ένας μεθυσμένος άσωτος» έγραφε τότε ο Ισραφίλ Κουμπασάρ, αρθρογράφος της υπερεθνικιστικής ημερήσιας εφημερίδας «Υeni Cag».

Αλλά, πριν προχωρήσω στην απάντησή μου, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας κάποια νούμερα.

Το φύλλο με το βιβλίο για τον Νίκο Καπετανίδη κυκλοφόρησε στις 12 Μαΐου 2019. Εκείνη την Κυριακή η εφημερίδα πούλησε 44.650 φύλλα, 3.010 λιγότερα απ' ότι είχε κάνει την Κυριακή 5 Μαΐου 2019.

Κυκλοφορία Πρώτου Θέματος τις Κυριακές 5 και 12 Μαΐου 2019

Η κυκλοφορία με το βιβλίο που αναφέρεται στον Κεμάλ πούλησε στις 9 Φεβρουαρίου 2020 45.130 φύλλα, σημειώνοντας αύξηση 3.400 φύλλων από την Κυριακή που προηγήθηκε, στις 2 Φεβρουαρίου 2020, όπως αναφέρουν επίσημα στατιστικά από το δελτίο του Πρακτορείου Διανομής «Άργος», το οποίο φιλοξενεί στις σελίδες της η εφημερίδα.
Κυκλοφορία Πρώτου Θέματος τις Κυριακές 2 και 9 Φεβρουαρίου 2020


Για να δούμε τώρα πόσα φύλλα πούλησε το Θέμα πριν κυκλοφορήσει τη βιογραφία του Κεμάλ. Στις 26 Ιανουαρίου πούλησε 43.540 φύλλα, στις 19, 39.500 και στις 12 του ιδίου μηνός 37.780. Αυτά τα νούμερα δείχνουν ξεκάθαρα μία αισθητή πρόοδο μέχρι η εφημερίδα να σημειώσει τα 45.130 φύλλα της ημέρας που πωλούταν μαζί με το φύλλο και το βιβλίο για τον Τούρκο ηγέτη.

Φυσικά δεν μπορούμε να παραβλέπουμε και άλλους αστάθμητους παράγοντες, όπως η ειδησεογραφία της εποχής. Στις αρχές του 2020 τα ελληνοτουρκικά βρίσκονται στο επίκεντρο, με τις απειλές των γειτόνων στο Αιγαίο, την κυπριακή ΑΟΖ, την τουρκολιβυκή συμφωνία και το μεταναστευτικό. Μην ξεχνάμε, ότι στις 31 Ιανουαρίου 2020, ανήμερα της επετείου των Ιμίων, το τουρκικό ερευνητικό πλοίο Oruç Reis, βρέθηκε εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, ανατολικά της Κρήτης. Όλοι αυτοί οι παράγοντες βοηθούν σημαντικά στην αύξηση της κυκλοφορίας μίας εφημερίδας ή της επισκεψιμότητας μιας ιστοσελίδας. Γιατί ο κόσμος ανησυχεί και ενδιαφέρεται να ενημερωθεί για τα δεδομένα που διαμορφώνονται.

Όλα αυτά βέβαια δεν παραβλέπουν το γεγονός, ότι κάποιοι εντός Ελλάδας, ενδιαφέρθηκαν πολύ στις 9 του Φλεβάρη, να προμηθευτούν και να πληροφορηθούν για τον σφαγέα των ελληνικών και χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής, των Ασσύριων και των Αρμενίων.

Από την άλλη πλευρά όμως είναι καθήκον όσων γνωρίζουν, συμπεριλαμβανομένων και του υπογράφοντος, να προωθήσουν ιστορίες όπως του δημοσιογράφου και εκδότη, Νίκου Καπετανίδη, το έργο, η αυτοθυσία και το τέλος του οποίου, τον ανέδειξαν σε έναν από τους μεγαλύτερους εθνομάρτυρες. Η φυσιογνωμία του συνεχίζει να συγκινεί μέχρι και σήμερα, αφού αποτελεί φωτεινό σύμβολο, όχι μόνο για τους Πόντιους αλλά και για όσους δεν έχουν καταγωγή από τη Μαύρη Θάλασσα.


Αν γνώριζε ο κόσμος ποιος είναι ο Καπετανίδης, η συγκεκριμένη κυκλοφορία θα είχε σημειώσει αξιομνημόνευτη κυκλοφορία.

Είναι απορίας άξιον δε, γιατί η ΕΣΗΕΑ δεν τον έχει τιμήσει ακόμα, προκειμένου να ρίξει φως στην εικόνα του Εθνομάρτυρα, να μελετηθεί περισσότερο και να λάβει τη μεταθάνατον δικαίωση που του αξίζει. Αυτή είναι η απάντησή μου: Τα σύμβολα πρέπει να τα αναδεικνύουμε.

«Είναι ο μόνος Έλληνας δημοσιογράφος που θυσιάστηκε για τα πιστεύω του. Δεν έχουμε άλλον που να τον φυλάκισαν και να τον εκτέλεσαν για τις ιδέες του. Είναι δείγμα δημοσιογράφου που δεν φοβήθηκε να γράψει την αλήθεια. Ο δημοσιογραφικός κόσμος στην Ελλάδα δεν έχει ήρωες. Ο Καπετανίδης είναι ένας άγνωστος εθνομάρτυρας, τον οποίο κάλλιστα θα μπορούσαν να τιμήσουν οι Ενώσεις Συντακτών ως πρότυπο. Ο άνθρωπος αυτός είχε επίγνωση και συνείδηση του καθήκοντος», μου είχε αναφέρει για τον Καπετανίδη ο έγκριτος δημοσιογράφος της ΕΡΤ, Νίκος Ασλανίδης, ο οποίος έχει δώσει μεγάλους αγώνες για τη διεθνή αναγνώριση της Γενοκτονίας, μέσα από την εμπομπή, «Αληθινά Σενάρια» στην ΕΡΤ3, του βραβευμένου ντοκιμαντέρ «Η Μπάντα» και του βιβλίου «Μάρτυρες».

Για τον Καπετανίδη μπορείτε να διαβάσετε αναφορά, που του είχα κάνει προς τιμήν του, στο πλαίσιο σειράς αφιερωμάτων για τη Γενοκτονία των Ποντίων, τον Μάιο του 2019 στο Newpost.gr








Σχόλια