Συμβουλές για την εργασία από το σπίτι! Αυτός ο οδηγός θα σας κάνει πιο παραγωγιούς

Η Στέλλα Πρίντεζη Globalizer Associate στο διεθνή οργανισμό Ashoka, η οποία ασχολείται με την κοινωνική επιχειρηματικότητα και συστημική αλλαγή (systems change), εκπαιδεύοντας άτομα και οργανισμούς στο σχεδιασμό στρατηγικών συστημικής αλλαγής δίνει 8 +1 tips για αποτελεσματική εργασία από το σπίτι.

Με τον κορονοϊό να ανακηρύσσεται πανδημία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας την περασμένη Τετάρτη, το ευρέως διαδομένο σε άλλες χώρες work from home έγινε αναπάντεχα και δική μας πραγματικότητα. Σίγουρα η εργασία από το σπίτι συνεπάγεται πολλά θετικά, έρχεται όμως και με αρκετές προκλήσεις/δυσκολίες. Δείτε ποιες είναι οι προτάσεις που δίνει σε άρθρο της στο epixeiro.gr:

#1 Δημιουργήστε έναν χώρο εργασίας

Είτε είναι ένα γραφείο, είτε ένα σημείο στην τραπεζαρία σας ή ακομα και στον καναπέ αν πραγματικά εκεί συγκεντρώνεστε, δημιουργήστε ένα σημείο στο σπίτι σας που θα αποτελεί τον σταθερό χώρο εργασίας σας.

Καθώς το σπίτι είναι ο χώρος που συνήθως χαλαρώνουμε, είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε ένα σημείο που να μας βοηθά να μπούμε σε work mode.
Μπορεί να χρειαστεί να πειραματιστείτε, αλλά σίγουρα θα βρείτε ένα σημείο που εξυπηρετεί!

#2 Δημιουργήστε ένα ωράριο και τηρήστε το

Δουλεύοντας από το σπίτι ανοίγονται τόσοι ορίζοντες μπροστά μας! Μπορούμε να ξυπνήσουμε αργότερα (αντίο κίνηση!), να μαγειρέψουμε, να κάνουμε γυμναστική, να βάλουμε εκείνο το πλυντήριο που ποτέ δεν προλαβαίνουμε να απλώσουμε - η λίστα είναι ατελείωτη. Τα νέα εδώ είναι καλά-μπορούμε!

Χρειάζεται όμως προσοχή. Ιδιαίτερα εάν είμαστε πρωινοί τύποι, το να ασχοληθούμε με κάτι πλην της δουλειάς ως το μεσημέρι συχνά σημαίνει ότι θα καταλήξουμε να ξεκινήσουμε να δουλεύουμε τις μη παραγωγικές μας ώρες, με ό,τι δυσκολία συνεπάγεται αυτό.


Δημιουργήστε λοιπόν το δικό σας ωράριο: μπορεί να είναι ότι ξεκινάτε μια ώρα αργότερα, ή ότι κάνετε ένα μεγαλύτερο διάλειμμα το μεσημέρι. Αφιερώστε αυτόν το χρόνο σε ό,τι θα θέλατε (ή χρειάζεται) να κάνετε.

Εξίσου σημαντική είναι η ώρα που τελειώνετε: δουλεύω από το σπίτι δε σημαίνει ότι είμαι διαθέσιμη 24/7. Οριοθετήστε το χρόνο σας τόσο απέναντι στους συνεργάτες σας αλλά και τον ίδιο σας τον εαυτό.

#3 Διατηρήστε (ή δημιουργήστε) τη ρουτίνα σας

Κάθε πρωί πίνετε ένα γρήγορο καφέ με τους συναδέλφους σας πριν ξεκινήσετε τη δουλειά;

Μπορείτε να κάνετε το ίδιο και εξ αποστάσεως! Πάρτε τον καφέ και το λάπτοπ σας και καθίστε κάπου άνετα για ένα virtual coffee. Είναι ευκαιρία να γνωριστείτε καλύτερα, π.χ. δείχνοντας το σπίτι σας ή την αγαπημένη σας κούπα ή τον τετράποδο φίλο σας!

Το ίδιο και με τις προσωπικές σας συνήθειες: δημιουργήστε μια ρουτίνα καθημερινής και τηρήστε την. Βοηθά πολύ στο να μπούμε σε work mode.

#4 Εξηγήστε το στους άλλους

Δουλεύω από το σπίτι δε σημαίνει κάνω διακοπές, ούτε ότι είμαι διαθέσιμη/ος από κοντά ή στο τηλέφωνο. Συχνά είναι δύσκολο να γίνει αυτό κατανοητό από τους γύρω μας, ιδιαίτερα εάν δεν έχουν εργαστεί και οι ίδιοι από το σπίτι.

Είναι πολύ σημαντικό να εξηγήσετε στους γύρω σας ότι εργάζεστε και τι σημαίνει αυτό. Μπορείτε π.χ. να τους ζητήσετε να αλληλεπιδρούν μαζί σας όπως όταν πηγαίνετε στο γραφείο.

Ακόμη και εάν δυσκολεύονται να το εφαρμόσουν (και είναι λογικό), προσπαθήστε να το τηρείτε εσείς. Αρνηθείτε ευγενικά να βοηθήσετε το σύντροφό σας με το ξεκαθάρισμα της ντουλαπας του, μη σηκώσετε το τηλέφωνο ή μην ανοίγετε τις ομαδικές συνομιλίες με τους φίλους σας την ώρα που εργάζεστε.

Ανησυχείτε ότι θα φανείτε αγενείς ή παράξενοι; Ίσως. Αλλά στην αρχή. Αργά ή γρήγορα θα γίνει συνήθεια τόσο σε εσάς όσο και στους γύρω σας.

#5 Δώστε στο εαυτό σας μια ημέρα «άδεια»

Δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε; Έχετε χαθεί στις δουλειές (ή σε οτιδήποτε άλλο) και είναι τρομερά δύσκολο να δουλέψετε; Εάν έχετε το περιθώριο από τη δουλειά σας, ίσως θα ήταν μια καλή ιδέα να δώσετε άδεια στον εαυτό σας για μια ημέρα. Προσπαθώντας να εργαστείτε με άγχος, δυσκολία συγκέντρωσης και τύψεις ότι έχει ήδη πάει 15:30 είναι συχνά ανούσιο.

Ξεκινώντας την επόμενη μέρα ξεκούραστοι και εκτονωμένοι, το πιθανότερο είναι ότι θα βγάλετε περισσότερη και καλύτερη δουλειά, αντισταθμίζοντας την άδεια της προηγούμενης. (Μεγάλη προσοχή χρειάζεται εδώ ώστε να μη γίνει κάθε μέρα άδεια!)

#6 Αποφασίστε ποια είναι τα κανάλια επικοινωνίας που θα χρησιμοποιειτε με την ομάδα σας

Εάν δεν το έχει κάνει ήδη η εταιρία ή η ομάδα σας (ή είστε εσείς υπεύθυνοι για αυτό), είναι πολυ σημαντικό να αποφασίσετε πως και πότε θα επικοινωνείτε. Τόσο για την ομαλή διεξαγωγή της δουλειάς σας και τη διατήρηση του αισθήματος της ομάδας, αλλά και για την οριοθέτηση του προσωπικού σας χρόνου.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι οργάνωσης ομάδων εξ αποστάσεως. Βρείτε αυτούς που σας εξυπηρετούν.

#7 Ενισχύστε την παραγωγικότητά σας

Δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε; Η τεχνολογία ίσως έχει τη λύση. Υπάρχουν πολλά εργαλεία που πιθανόν να σας φανούν χρήσιμα, π.χ. εφαρμογές που ενημερώνουν για το πώς/που χρησιμοποιούμε το χρόνο μας, timers, εφαρμογές που καταγράφουν πόσο χρόνο καταναλώνουμε για κάθε εργασία, άλλες που μας βοηθούν να παραμείνετε συγκεντρωμένοι. Ίσως αυτή η «εξωτερική» βοήθεια να σας φανεί χρήσιμη.

#8 Αντισταθείτε με κάθε τρόπο στο binge watching

Ας είμαστε ειλικρινείς. Όλοι έχουμε ξενυχτήσει ή περάσει ένα σαββατοκύριακο στον καναπέ βλέποντας μια σειρά από την οποία δεν μπορούμε να ξεκολλήσουμε. Ειδικά εάν είστε επιρρεπείς σε αυτό, αποφύγετε με κάθε τρόπο να παρακολουθήσετε κάτι στην αρχή της ημέρας σας! Είναι αρκετά πιθανό (ειδικά εάν έχετε δουλειά που δε σας είναι ιδιαίτερα ελκυστική) να κολλήσετε και πριν το καταλάβετε να έχουν περάσει ώρες.

+ 1 Δώστε στον εαυτό σας χρόνο για να προσαρμοστεί

Αυτή η απρόβλεπτη αλλαγή είναι πιθανό να σας βγάλει εκτός προγράμματος ή/και να σας δυσκολέψει. Δεν είστε οι μόνοι και είναι απόλυτα λογικό. Δοκιμάστε διαφορετικούς τρόπους εργασίας, δείτε τι λειτουργεί για εσάς και τι όχι. Αργά ή γρήγορα θα το βρείτε!

Αναγνωρίστε το και δώστε στον εαυτό σας το χρόνο που χρειάζεται.

Σχόλια